Asiakastyö

Skanskan blogi:

Mitä jos kysytäänkin asiakkaalta?

Pohdiskelin erään projektipäällikkömme kanssa säilytysratkaisua tulevaan asuntokohteeseen. Vaihtoehtojahan meillä riittää: vaatehuone vai komerot, liukuovet vai saranaovet, valmiita hyllyjä vai muunneltava säilytysjärjestelmä…

Tuntuikin hienolta todeta, että ei tässä tarvitse arvailla: mehän tiedämme, mitä asiakkaat haluavat. Skanska Kodeissa on nimittäin melkoinen kirjo erilaisia asiakastutkimusmenetelmiä, joilla haarukoimme ideoita asuntojen suunnitteluun.

Tällä hetkellä olen itse innostunein Kotipaneelista.

Kotipaneeli on joukko asumisesta kiinnostuneita, jotka pohtivat erilaisia asumisen teemoja nettiympäristössä. Teeman ympäriltä voi olla kyselyjä, keskustelupalstoja, kuvien arviointia ja omien kuvien lataustehtäviä. Olemme mukana keskustelemassa ja kyselemässä tarkentavia kysymyksiä, jos jokin asia jää mietityttämään. Tuntuu tosi hienolta, kun porukka keskustelee innokkaasti. Hauskinta on mielestäni se, kun panelistit latailevat itse ottamiaan tai netistä löydettyjä kuvia. Niistä hahmottuu helposti, mitä heillä on mielessään.

Alkukesällä meillä oli Kotipaneelissa säilytysratkaisuihin liittyvä keskustelu. Siinä tuumailtiin, mitä ongelmia kodin säilytyksessä yleisimmin on ja miten kukakin on niitä ratkonut tai haluaisi ratkottavan. Oli havainnollistavaa katsoa esimerkiksi panelistien lataamia kuvia hyvistä ja huonoista verkkokomeroiden hyllyratkaisuista tai keittiön ja eteisen kierrätysratkaisuista. Siitä saimme paljon pureksittavaa tulevien asuntojen säilytysratkaisuihin.

Loppukesällä erästä projektitiimiä mietitytti, mikä vaihtoehtoisista asunnon pohjaratkaisuista olisi paras. Ei muuta kuin kysymään kotipanelisteilta! Saimme todella hyödyllisiä kommentteja pohjiin liittyen ja tietysti äänestystulokset parhaasta pohjasta.

Toki muunlaisiakin tutkimusmenetelmiä on hauskaa käyttää. Eräässä jo valmistuneessa asuntoyhtiössä Tampereella asiakkaamme päästivät haastattelijan kotiinsa keskustelemaan siitä, mikä toimii ja mikä ei. Olimme tosi otettuja, että asiakkaat kertoivat meille arjestaan ja antoivat meidän kuvata kotejansa. Siitä saimme paljon hyviä vinkkejä siitä, mitkä ratkaisut toimivat, kun arki koittaa.

Espoon Konkarissa puolestaan kutsuimme talon valmistuttua potentiaalisia asiakkaita Konkarin klubitilaan keskustelutilaisuuteen. Porukka sai tutustua asuntoihin, yhteistiloihin ja Konkari-konseptiin. Halusimme kuulla, miltä Konkari heidän mielestään vaikuttaa: mistä he pitävät ja mitä he toivoisivat olevan toisin. Kuuntelimme korvat höröllä ja kynät sauhuten.

On tosi upeaa, että tutkimuksiin osallistujat haluavat jakaa ideoitaan kanssamme ja käyttää aikaa ratkaisujen tuumimiseen yhdessä. Lopputulos on varmasti sitä kautta parempi.

Ai että mihinkö ratkaisuun päädyimme säilytysratkaisun suhteen?

Liity Kotipaneeliin, niin pääset lukemaan edellisten tutkimusten tuloksia!

 

fb_kotipaneeli

Hanna-Kaisa Javanainen

Hanna-Kaisa Javanainen

Aloitin Skanska Kodeissa asiakaskokemuspäällikkönä toukokuussa 2015. Olen koulutukseltani tuotantotalouden diplomi-insinööri Otaniemestä, tosin pari ensimmäistä vuotta luin teknillistä fysiikkaa. Ennen Skanskaa olen työskennellyt asiakaskokemuksen, asiakaspalvelun ja laadun parissa toisella toimialalla.

Kirjoittajan tekstit

Lue lisää