Skanskan blogit

9 toukokuu2016

Puntarissa vapaus ja turvallisuus

Filosofi Thomas Hobbesin mukaan ihmisen historiassa on kaksi vaihtoehtoa: luonnontila tai yhteinen sopiminen. Ensimmäinen johtaa vapauteen, mutta lyhyeen elämään. 1500-luvulla eläneen Hobbesin mukaan ihmisellä on kuitenkin järki, jota käyttäessä hän sopii luopuvansa osasta vapaudestaan, jotta saa turvaa. Tarkemmin ajatellessa valtaosa säätelystä ja hankkeista, joita tulee YK:sta, EU:sta tai Suomen Eduskunnasta, liittyy meidän kansalaisten turvallisuuden parantamiseen. Ja samalla menetämme taas osia omasta rakkaasta vapaudestamme.

Esimerkkejä on lukemattomia…

Osa EU:n jäsenmaista lisää rajavalvontaa unionin sisällä. Yksittäinen jäsenmaa saa kontrolloitua rajanylittävien ihmisten statusta, mahdollisesti estettyä osan ylityksistä, ja saa sillä lisättyä turvallisuuden tunnetta. Samaan aikaan aiemmin vapaasti kulkenut liikenne esimerkiksi Kööpenhaminan ja Malmön välillä on merkittävästi hankaloitunut. Hobbesin logiikka toimi: saimme turvallisuutta ja menetimme vapautta. Monesti koetaan, että toivottu säätely ei toimikaan ja sitä on korjattava.

Suomessa Pyöräliitto ehdottaa, että liikenneturvallisuus paranisi, jos pyöräilijöiden olisi mahdollista ajaa tietyillä, erikseen liikennemerkillä merkityillä yksisuuntaisilla kaduilla vasten autojen ajosuuntaa. Tällä kertaa vapaus lisääntyy, mutta kysymys herää miten käy turvallisuuden. Miten itse reagoisit auton ratissa ajosuuntaa vasten tulevasta pyöräilijästä?

Työmailla liika vapaus voi olla kohtalokasta

Eduskunta on vuosien mittaan säätänyt paljon rakennustyömaan turvallisuudesta. Ja syystä, sillä 16 % kaikista tapaturmapotilaista on rakentajia, vaikka rakentajia on vain 7 % kaikista työntekijöistä. Tapaturmatilastoissa rakentaja on siis yli kaksinkertaisesti yliedustettu omaan määräänsä suhteutettuna.

Rakennustyömaan turvallisuudesta säädetään varsin pikkutarkasti. On mitoitettavia senttejä, vakavuusvaatimuksia, käytettävien suojaimien laatua ja tarvittavia suunnitteluasiakirjoja. Vielä tarkemmat säädökset löytyvät standardeista, luokituksista ja käyttöohjeista, joihin lainsäädäntö viittaa. Ne ovat luonnollisesti lainsäädäntöön verrattavia pykäliä tuomioistuimessa (tiesitkö?).

Auta armias työnjohtajaa viranomaiselta, jos hän jättää huomioimatta standardin tai liitteen pikkupräntillä kirjoitetun säädöksen.

Viiden metrin pinosta taskuversioon

Suomalaisen rakennusalan turvallisuuden pioneeri Jussi Markkanen kuvasi säädösviidakkoa viiden metrin korkuisena paperipinona. Pinon voi tosin tiivistää käyttökelpoisiksi työkaluiksi kirjana, kuten hän teki Vakuutusyhtiö Pohjolassa. Kirjassa on noin 150 sivua. Skanskassa tämä aineisto on toimintajärjestelmän lomakkeina ja ohjeina työmaiden käytettävissä.

Mutta jotain on vielä puuttunut säädösten jalkautuksessa. Läppärit ja toimintajärjestelmä eivät vieläkään ole työntekijöiden käytössä. Eikä niiden tarvitsekaan olla, sillä onhan meillä pakka.

Skanskan turvallisuuspakka julkaistiin yhteistyössä Työturvallisuuskeskuksen ja Tapaturvan kanssa vuonna 2008. Tämä noheva taskutyökalu on ollut menestys alusta alkaen. Sitä on tutkittu niin pikaisesti kuin hartaudellakin vuosien aikana. Mikä olikaan kulkuesteen vähimmäisetäisyys putoamisvaarallisesta reunasta?

Pakka on turvallisuuden selkänoja

Skanska on jakanut 20 000 pakkaa vuosien mittaan. Työturvallisuuskeskuksessakin siitä tuli ennennäkemätön hitti oppilaitosten opetusmateriaalina. Lemminkäinen ja moni muu yritys on tehnyt omansa. Lisäksi on tehty asfalttipakkaa ja tehdaspakkaa. Menestyksellä on aina monta isää; tässä tapauksessa voimme kunniakkaasti sanoa Skanskan olleen edelläkävijä.

Skanskan pakka uudistui 2011, jonka jälkeenkin uusia säädöksiä ja tulkintoja on ilmaantunut. Nyt on aika siirtyä uuteen, mobiiliin aikakauteen.

Uusi pakka ärsyttää edelleen lukijaansa kaiken tietävyydellä. Siellä kerrataan työmaan turvallisuussäännöt, niin kuin ne pitää olla. Se muistuttaa Skanskan verkkokoulun opeista, jotka perustuvat joko suomalaiseen lainsäädäntöön tai ihmishenkiä pelastaviin turvallisuusohjeisiin.

Pakkaa aktiivisesti käyttämällä teemme järkiratkaisun, kuten Hobbes ymmärsi. Luovumme osasta ”soveltamisen vapaudestamme”, mutta vielä tärkeämpänä – saamme siitä vahvan selkänojan turvalliselle tuotannolle.

Avaa uusi pakkasi osoitteessa http://pakka.skanska.fi

Tutustu Skanskan työturvallisuusviikkoon 2016


Turvallisuuspakkamainos

Avainsanat: , , ,

Antti Leino
Antti Leino (1 kirjoitusta)

Aloitin Skanska talonrakentamisessa vuonna 2004 ja toimenkuva laajeni pian kattamaan koko yrityksen toiminnan Suomessa. Skanska Suomi koordinoi pitkään tuotantoa myös Virossa, jota pääsin myös auttamaan turvallisuuden parantamisessa. Kansainvälisyys ja verkostoyhteistyö leimaa työtä tänä päivänä. Tieto ja kokemukset liikkuvat ilman rajoja yhä paremmin.

1 Kommentti

  • Erkki Laimio

    11.5.2016 - 16:26

    Oikea tieto toimii yhteisentyöpaikan selkänojana meille kaikille. Pakka on hyvä väline kun opitaan tekemään työ oikein ja siitähän tässä on kuitenkin pohjimmiltaan kysymys. Turvallisuus on sen seurausta. Skanskalle iso käsi tiedon ja työkalujen jakamisesta.

Kirjoita kommentti

(Pakollinen)

(Pakollinen, ei julkaista)